parfüm

Láthatatlan ruhánk – őszintén a parfümről

Az illatok körülvesznek minket: A parfüm elvarázsol, vonz vagy éppen taszít. Sokan próbálták meg szavakba önteni, egy-egy illat (vagy szag) milyen lehet a valóságban.
Az egyik legsikerültebb ilyen mű Patrick Süskind Parfümje.

A kulcsszó a testillat és a feromon

Biológiai alapra illatokból egy szerepfelfogást dolgozok ki, ami az adott kultúrkörnyezetben az ő bőrén lesz eszméletlenül vonzó – ha a célunk éppen ez.” Persze hogy ez a célunk, nem ismerek olyan nőt, aki ne akarná elbűvölni a környezetét. Én magam is – igaz, legtöbbször semmi komolyabb céllal, csak a hatás kedvéért – minden trükköt bevetek. Nagyon felcsillant hát a szemem, mikor a feromonos parfümök reklámjait megláttam. Persze még sosem próbáltam ki, de valami olyasminek képzeltem, mint amivel Süskind hőse kísérletezett, a legnagyobb csodának. „A feromontartalmú parfüm a tudomány mai állása szerint ügyes marketingfogásnak minősül – vagyis semmi alapja nincsen – ábrándított ki a szakértő –; gondoljunk bele, ahogy egy amerikai háziasszony magára ken egy humán izzadságból kinyert feromonos kozmetikumot, nem tudva, hogy az kiből származik – már az ötlet is bizarr. Ráadásul pont a fentebb elmondottak szerint illogikus a hatásmechanizmus is, hiszen mindannyiunknak saját, nagyon is egyedi – elvben biometrikus azonosítónak is megfelelő –, természetes testillatunk van, ami egyáltalán nem biztos, hogy ugyanúgy hat más emberen, ráadásul mindenkire… Ennek épp az ellenkezője valószínű. Az is sokat elárul az alapos megfigyelőnek, hogy nem lehet tiszta emberi feromont kapni pár milligrammos kiszerelésben a sarki gyógyszertárban.”

A parfümválasztáshoz türelem kell

Ha szabad egy szakmai jó tanáccsal szolgálnom, a szerelmi csatamezőn a legutolsó, »láthatatlan ruhánkra« vonatkozó legintimebb döntésünket ne egy marketingosztály forgószékében hozzák meg. Sőt, szerintem pont az ágyban legyünk leginkább önmagunk, ha boldogok szeretnénk lenni…” Kérdésem persze még mindig, hogy leírható-e egy illat. Hogy a szavak vissza tudják-e adni pontosan, amit érzünk, érzékelünk, ami csak úgy, ravaszul a tudatunkba mászik. Amikor olvasom egy parfüm leírását, valami képem lesz, de mégis mindannyian elmegyünk inkább a parfümériába, és elveszünk az illatminták özönében… „Köztünk, parfümőrök között persze létezik egy szakzsargon – magyarázza Zólyomi Zsolt –, de ha úgy tízpercnyi közös szagolgatás alatt összecsiszolódunk, és megtaláljuk a közös szókincset és nyelvet, akkor egész jól el tudunk beszélgetni illatokról »laikusokkal« is. Ha viszont az illatok által kiváltott érzelmek oldaláról közelítjük meg a dolgot, akkor természetesen az a válaszom, hogy igen, le tudunk írni egy illatot, méghozzá gyönyörűen. Az illatok ugyanis nem üvegcsékbe zárt színes folyadékok, hanem elsősorban érzelmek és emlékek kevercsei